عملیات تخلیه و بارگیری و کلیه خدمات کانتینری
تخلیه و بارگیری به عنوان دو مرحله کلیدی در فرآیند انتقال کالاها به مقصد می باشد. تخلیه به معنای تخلیه کردن کالاها از وسیله حمل و نقل و بارگیری نیز به معنای بارگیری کالاها به وسیله حمل و نقل میباشد.
خدمات تخلیه و بارگیری به صورت تخصصی در حمل و نقل بین المللی نقش بسیار مهمی در انتقال کالاها از یک محل به مقصد دارند.پایانه کانتینری بندرعباس آریا با استفاده از تخصص و تجربه متخصصان حمل و نقل بین المللی، امکان بهرهبرداری بهینه از تجهیزات، کنترل کیفیت دقیق، مدیریت زمان مؤثر، و حفاظت از کالاها فراهم میشود.
اصطلاحات رایج در حمل بار با کانتینر
در حمل و نقل کانتینری مانند هر حرفه و صنعت دیگری، بسیاری از اصطلاحات در طول زمان رایج شده و مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجا که دانستن این اصطلاحات برای کسانی که قصد حمل بار با کانتینر را دارند لازم است، در ادامه به معرفی برخی از کاربردیترین این اصطلاحات میپردازیم.
(FULL CONTAINER LOAD) FCL :اصطلاح کانتینر پر زمانی به کار گرفته میشود که کانتینر توسط کالای یک فرستنده پر شده باشد. مهم نیست که فرستنده تمام کانتینر را پر کرده باشد یا نیمی از آن خالی باشد بلکه FCL به این معنا ست که کانتینر فقط دربردارنده کالای یک صاحب کالا باشد.
(LESS THAN A CONTAINER LOAD) LCL : اصطلاح کمتر از یک کانتینر پر زمانی به کار گرفته میشود که یک کانتینر بوسیله بار چند صاحب کالا پر شده باشد. معمولاً این شیوه از بارگیری توسط حملکننده انجام میگیرد و زمانی رخ میدهد که بار چند صاحب کالا به اندازه پر شدن یک کانتینر نیست و حملکننده به منظور استفاده بهینه از فضای بارگیری کالای چند نفر را در یک کانتینر جا میدهد.
(CONTAINER FREICHT STATION) CFS یا ایستگاه کانتینرها :ایستگاه کانتینرها مکانی در بندر است که در آن، کالاها درون کانتینر بارگیری میشوند و یا از آن تخلیه میشوند. در ایستگاه کانتینرها امکانات لازم جهت انبارکردن کالاها پیش از بارگیری یا پس از تخلیه وجود دارد. در بارنامههایی که بارگیری کالا به صورت LCL ثبت شده اصطلاح CFS نیز دیده میشود. زیرا کالاها باید در ایستگاه به حملکننده تحویل شوند، تا حملکننده به صورت ترکیبی آنها را در کانتینرها جا بدهد.
(CONTAINER YARD) CY یا محوطه کانتینری : محوطهای است در بندر که حملکننده کانتینرهای بار زده را از صادرکننده تحویل میگیرد تا سوار بر کشتی کند و یا کانتینرها را بعد از تخلیه از کشتی به واردکننده تحویل دهد.
FCL/LCL :زمانی که فرستنده کالاهایی که باید به چند گیرنده مختلف در یک کشور برساند، در یک کانتینر بارگیری کرده از این اصطلاح استفاده میشود. چنین باری در کشور مقصد باید تفکیک شده و بار هر گیرنده به او تحویل شود.
LCL/FCL :زمانی که محمولههای چند فرستنده مختلف در ایستگاه کانتینری تخلیه شده و در یک کانتینر بارگیری شده و به یک گیرنده تحویل شود، از این اصطلاح استفاده میشود.
FCL/FCL :وقتی که تمام محموله بارگیری شده در یک کانتینر از جانب یک فرستنده برای یک گیرنده ارسال شده باشد، از این اصطلاح استفاده میشود.
(FREE IN AND OUT) FIO: این اصطلاح زمانی به کار برده میشود که فرستنده کالا یا گیرنده کالا علاوه بر هزینه حمل کالا با کانتینر، هزینه بارگیری در کشور مبدأ و تخلیه بار در کشور مقصد را نیز بپردازد.
TRANSHIPMEMT: این کلمه که به معنی تغییر وسیله حمل است، اغلب برای تغییر کشتی حامل در میانه راه به کار برده میشود. در مورد تغییر کشتی حامل در یک بندر بین راهی لازم است که در قرارداد مشخص شود هزینه این تغییر کشتی توسط چه کسی پرداخت میشود، فرستنده، گیرنده و یا شرکت حملکننده؟
(CONTAINER SERVICE TARIFF) CST: تعرفه خدمات کانتینری با این اصطلاح مشخص میشود.
B/L: بارنامه
(STANDARD INT’L TRADE CLASSIFICATION) SITC: استاندارد طبقهبندی کالا بر حسب معیارهای سازمان ملل که در مبادلات بینالمللی کالاها در بین کشورها برای دستیابی به یک تحلیل اقتصادی کارا و جهانی مورد استفاده قرار میگیرد