نگهداری کانتینرهای یخچالی پر و خالی
به طور کلی یکی از خدمات دریایی پایانه کانتینری بندرعباس آریا نگهداری کانتینرهای یخچالی پر و خالی می باشد.
به طور کلی کانتینر ابزاری برای نگهداری امن کالا و حمل و نقل راحت آن است. حال درصورتی که کالا مواد خوراکی یا مواد حساسی باشد که شرایط نگهداری آن مشروط به تنظیم دمای محیط بر روی دمای زیر صفر درجه سانتی گراد باشد نیاز به وسیله ای به نام کانتینر یخچالی است.
اما همیشه هدف استفاده از کانتینر یخچالی، حمل و نقل مواد غذایی نبوده و گاهی برای انبار این مواد از چنین وسیله کاربردی استفاده می شود. هر کانتینر یخچالی می تواند در یکجا ساکن و پس از اتصال آن به برق شهر، شروع به تنظیم دمای داخل نماید.
از مهم ترین کاربرد کانتینر یخچالی به عنوان انبار مواد غذایی می توان تولید کنندگان مواد غذایی اشاره نمود که قصد دارند محصولات خود را به طور انبوه تولید و در شهر های مختلف انبار و سپس به صورت منظم در بازار توضیع نمایند. به طور مثال ممکن است کارخانه ای محصول خوراکی خاصی را در شهر مشهد تولید و در سرتاسر کشور عرضه نماید. در این صورت پس از هر بار تولید باید محصولات را به میزان لازم به هر شهر دیگری ارسال نماید که در این صورت هزینه حمل کالا و تنظیم زمان ارسال آن ها ممکن دشواری های زیادی را پیش پای تولید کننده محترم قرار دهد.
كلياتي در مورد كانتينرهاي يخچالي:
كانتينرهاي يخچالي وسيلهاي براي حفظ دماي كالاهاي سرد شده يا يخ زده در طي دوره حمل ميباشند. يك كانتينر يخچالي لزوماً از سه بخش زير تشكيل شده است:
1-يك محفظه ايزوله شده (عايق بندي شده)
2-يك سيستم خنك كننده
3-سيستم تهويه و چرخش هوا در محفظه
براي حمل و نقل بينالمللي يك كانتينر يخچالي بايد استانداردهاي فني كميسيون Iso104 را دارا باشد.
معمولاً اندازة محفظه يك كانتينر يخچالي به شرح زير ميباشد.
طول: (12.12 m) 40 ft – (6.6 m) 20 ft
ارتفاع: اكثراً 2.57 m يا بلند 2.74 m
ضمناً كانتينر يخچالي بايد توانايي فراهم آوري دما از c 20+ تا c 25- را دارا باشد.
ژنراتورهاي سيار مولد برق كانتينر (Gen-SET) :
در هنگام حمل و نقل كانتينر يخچالي در خشكي، سيستم يخچالي تماماً الكترونيكي آن احتياج به پشتيباني يك ژنراتور ديزلي جهت تأمين برق موردنياز سيستم را دارد اين ژنراتورهاي ديزلي به ما اين امكان را ميدهند كه كانتينر يخچالي را به صورت روشن به محلهاي دلخواه بارگيري يا تخليه برده و از ضايعات در هنگام تخليه و بارگيري جلوگيري شود. در حال حاضر دو طرح ژنراتور براي اين منظور موجود ميباشد.
1-ژنراتور قابل اتصال به روي كانتينر كه به بالاي كانتينر بر روي واحد خنك كننده قرار ميگيرد.
2-ژنراتور قابل اتصال از زير كه به زير كانتينر و كشنده آن متصل ميگردد. در حال حاضر در ايران، با واگذاري اين مدل ژنراتورها از طرف ما و كشتيرانيهاي محترم و ارائه خدمات آنها از طرف شركت بندر و دريا مانند تعميرات و نگهداري اتصال آنها به كانتينر و نظارت و آموزش نحوة كار آنها به مشتريان عزيز گامي مهم در ارائه هرچه بهتر خدمات به شما واردكنندگان و صادركنندگان محترم مهيا ميباشد.
کانتینر یخچالی دارای بدنه عایق و شبکه ای شکل از جنس آلمینیوم است که خود نیز باعث حفظ دما داخل می شود. ابعاد هر کانتینر یخچالی 40 فوت است که از این 40 فوت بخش کوچکی در حدود 2 متر، توسط سیستم سرمایشی اشغال شده است
استریپ و استافینگ انواع محمولات
اهداف استافینگ یا بارگیری درون کانتینر توسط شرکت بندرعباس آریا
پایانه کانتینری بندرعباس آریا در راستای استافینگ یا بارگیری کالا درون کانتیتر اهدافی به دنبال دارد که در ادامه برخی از آن ها را با هم بررسی خواهیم نمود.
مراحل انجام عملیات استریپ:
خدمات اسنادی:
مراحل انجام عملیات استافینگ
صاحب کالا:
به طور کلی یکی از خدمات دریایی پایانه کانتینری بندرعباس آریا نگهداری کانتینرهای یخچالی پر و خالی می باشد.
به طور کلی کانتینر ابزاری برای نگهداری امن کالا و حمل و نقل راحت آن است. حال درصورتی که کالا مواد خوراکی یا مواد حساسی باشد که شرایط نگهداری آن مشروط به تنظیم دمای محیط بر روی دمای زیر صفر درجه سانتی گراد باشد نیاز به وسیله ای به نام کانتینر یخچالی است.
اما همیشه هدف استفاده از کانتینر یخچالی، حمل و نقل مواد غذایی نبوده و گاهی برای انبار این مواد از چنین وسیله کاربردی استفاده می شود. هر کانتینر یخچالی می تواند در یکجا ساکن و پس از اتصال آن به برق شهر، شروع به تنظیم دمای داخل نماید.
از مهم ترین کاربرد کانتینر یخچالی به عنوان انبار مواد غذایی می توان تولید کنندگان مواد غذایی اشاره نمود که قصد دارند محصولات خود را به طور انبوه تولید و در شهر های مختلف انبار و سپس به صورت منظم در بازار توضیع نمایند. به طور مثال ممکن است کارخانه ای محصول خوراکی خاصی را در شهر مشهد تولید و در سرتاسر کشور عرضه نماید. در این صورت پس از هر بار تولید باید محصولات را به میزان لازم به هر شهر دیگری ارسال نماید که در این صورت هزینه حمل کالا و تنظیم زمان ارسال آن ها ممکن دشواری های زیادی را پیش پای تولید کننده محترم قرار دهد.
كلياتي در مورد كانتينرهاي يخچالي:
كانتينرهاي يخچالي وسيلهاي براي حفظ دماي كالاهاي سرد شده يا يخ زده در طي دوره حمل ميباشند. يك كانتينر يخچالي لزوماً از سه بخش زير تشكيل شده است:
1-يك محفظه ايزوله شده (عايق بندي شده)
2-يك سيستم خنك كننده
3-سيستم تهويه و چرخش هوا در محفظه
براي حمل و نقل بينالمللي يك كانتينر يخچالي بايد استانداردهاي فني كميسيون Iso104 را دارا باشد.
معمولاً اندازة محفظه يك كانتينر يخچالي به شرح زير ميباشد.
طول: (12.12 m) 40 ft – (6.6 m) 20 ft
ارتفاع: اكثراً 2.57 m يا بلند 2.74 m
ضمناً كانتينر يخچالي بايد توانايي فراهم آوري دما از c 20+ تا c 25- را دارا باشد.
ژنراتورهاي سيار مولد برق كانتينر (Gen-SET) :
در هنگام حمل و نقل كانتينر يخچالي در خشكي، سيستم يخچالي تماماً الكترونيكي آن احتياج به پشتيباني يك ژنراتور ديزلي جهت تأمين برق موردنياز سيستم را دارد اين ژنراتورهاي ديزلي به ما اين امكان را ميدهند كه كانتينر يخچالي را به صورت روشن به محلهاي دلخواه بارگيري يا تخليه برده و از ضايعات در هنگام تخليه و بارگيري جلوگيري شود. در حال حاضر دو طرح ژنراتور براي اين منظور موجود ميباشد.
1-ژنراتور قابل اتصال به روي كانتينر كه به بالاي كانتينر بر روي واحد خنك كننده قرار ميگيرد.
2-ژنراتور قابل اتصال از زير كه به زير كانتينر و كشنده آن متصل ميگردد. در حال حاضر در ايران، با واگذاري اين مدل ژنراتورها از طرف ما و كشتيرانيهاي محترم و ارائه خدمات آنها از طرف شركت بندر و دريا مانند تعميرات و نگهداري اتصال آنها به كانتينر و نظارت و آموزش نحوة كار آنها به مشتريان عزيز گامي مهم در ارائه هرچه بهتر خدمات به شما واردكنندگان و صادركنندگان محترم مهيا ميباشد.
کانتینر یخچالی دارای بدنه عایق و شبکه ای شکل از جنس آلمینیوم است که خود نیز باعث حفظ دما داخل می شود. ابعاد هر کانتینر یخچالی 40 فوت است که از این 40 فوت بخش کوچکی در حدود 2 متر، توسط سیستم سرمایشی اشغال شده است.
تعمیر و شستشوی انواع کانتینر
خدمات ارائهشده توسط شرکت بندرعباس آریادر زمینهٔ تعمیر و شستشوی کانتینر
چگونگی شستشوی کانتینر و یا کانکس
چناچه می خواهید سازه هایی مانند کانکس و یا کانیتنر زیبایی ظاهر خود را حفظ نمایند باید این نوع سازه ها در طول سال دو بار شسته شوند.جهت شستشوی این نوع سازه ها به یک پمپ فشار هوا به همراه آب نیاز دارید که در این حالت آب با فشار زیاد بر روی سطح کانکس سراریز شده و تمامی قسمتهای که بر روی آن گرد و غبار و یا آلودگی نشسته به راحتی تمیز می نماید. اما در صورتی که نوع آلودگی ها از نوع روغنی باشد می توانید از مواد شوینده به همراه یک برس برای از بین بردن لکه های روغنی استفاده نمایید و برای مرحله آخر که می خواهید فرایند آبکشی را انجام دهید می توانید مجددا از پمپ هوا با فشار بسیار زیاد استفاده نمایید.
در صورتی که ابعاد کانکس کوچک باشد می توانید از کارواش های خانگی که به راحتی قابل حمل هستند استفاده نمایید اما چناچه کانکس دارای ابعاد بزرگ تری باشد در این صورت بایستی از کارواش های سیار که مجهز به مخزن هایی هستند و توسط ماشین های باری حمل می شوند، استفاده نمایید چراکه کارواش های خانگی دیگر نمی تواند پاسخگوی کانکس هایی با ابعاد بزرگ تر باشد
عملیات تخلیه و بارگیری و کلیه خدمات کانتینری
تخلیه و بارگیری به عنوان دو مرحله کلیدی در فرآیند انتقال کالاها به مقصد می باشد. تخلیه به معنای تخلیه کردن کالاها از وسیله حمل و نقل و بارگیری نیز به معنای بارگیری کالاها به وسیله حمل و نقل میباشد.
خدمات تخلیه و بارگیری به صورت تخصصی در حمل و نقل بین المللی نقش بسیار مهمی در انتقال کالاها از یک محل به مقصد دارند.پایانه کانتینری بندرعباس آریا با استفاده از تخصص و تجربه متخصصان حمل و نقل بین المللی، امکان بهرهبرداری بهینه از تجهیزات، کنترل کیفیت دقیق، مدیریت زمان مؤثر، و حفاظت از کالاها فراهم میشود.
اصطلاحات رایج در حمل بار با کانتینر
در حمل و نقل کانتینری مانند هر حرفه و صنعت دیگری، بسیاری از اصطلاحات در طول زمان رایج شده و مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجا که دانستن این اصطلاحات برای کسانی که قصد حمل بار با کانتینر را دارند لازم است، در ادامه به معرفی برخی از کاربردیترین این اصطلاحات میپردازیم.
(FULL CONTAINER LOAD) FCL :اصطلاح کانتینر پر زمانی به کار گرفته میشود که کانتینر توسط کالای یک فرستنده پر شده باشد. مهم نیست که فرستنده تمام کانتینر را پر کرده باشد یا نیمی از آن خالی باشد بلکه FCL به این معنا ست که کانتینر فقط دربردارنده کالای یک صاحب کالا باشد.
(LESS THAN A CONTAINER LOAD) LCL : اصطلاح کمتر از یک کانتینر پر زمانی به کار گرفته میشود که یک کانتینر بوسیله بار چند صاحب کالا پر شده باشد. معمولاً این شیوه از بارگیری توسط حملکننده انجام میگیرد و زمانی رخ میدهد که بار چند صاحب کالا به اندازه پر شدن یک کانتینر نیست و حملکننده به منظور استفاده بهینه از فضای بارگیری کالای چند نفر را در یک کانتینر جا میدهد.
(CONTAINER FREICHT STATION) CFS یا ایستگاه کانتینرها :ایستگاه کانتینرها مکانی در بندر است که در آن، کالاها درون کانتینر بارگیری میشوند و یا از آن تخلیه میشوند. در ایستگاه کانتینرها امکانات لازم جهت انبارکردن کالاها پیش از بارگیری یا پس از تخلیه وجود دارد. در بارنامههایی که بارگیری کالا به صورت LCL ثبت شده اصطلاح CFS نیز دیده میشود. زیرا کالاها باید در ایستگاه به حملکننده تحویل شوند، تا حملکننده به صورت ترکیبی آنها را در کانتینرها جا بدهد.
(CONTAINER YARD) CY یا محوطه کانتینری : محوطهای است در بندر که حملکننده کانتینرهای بار زده را از صادرکننده تحویل میگیرد تا سوار بر کشتی کند و یا کانتینرها را بعد از تخلیه از کشتی به واردکننده تحویل دهد.
FCL/LCL :زمانی که فرستنده کالاهایی که باید به چند گیرنده مختلف در یک کشور برساند، در یک کانتینر بارگیری کرده از این اصطلاح استفاده میشود. چنین باری در کشور مقصد باید تفکیک شده و بار هر گیرنده به او تحویل شود.
LCL/FCL :زمانی که محمولههای چند فرستنده مختلف در ایستگاه کانتینری تخلیه شده و در یک کانتینر بارگیری شده و به یک گیرنده تحویل شود، از این اصطلاح استفاده میشود.
FCL/FCL :وقتی که تمام محموله بارگیری شده در یک کانتینر از جانب یک فرستنده برای یک گیرنده ارسال شده باشد، از این اصطلاح استفاده میشود.
(FREE IN AND OUT) FIO: این اصطلاح زمانی به کار برده میشود که فرستنده کالا یا گیرنده کالا علاوه بر هزینه حمل کالا با کانتینر، هزینه بارگیری در کشور مبدأ و تخلیه بار در کشور مقصد را نیز بپردازد.
TRANSHIPMEMT: این کلمه که به معنی تغییر وسیله حمل است، اغلب برای تغییر کشتی حامل در میانه راه به کار برده میشود. در مورد تغییر کشتی حامل در یک بندر بین راهی لازم است که در قرارداد مشخص شود هزینه این تغییر کشتی توسط چه کسی پرداخت میشود، فرستنده، گیرنده و یا شرکت حملکننده؟
(CONTAINER SERVICE TARIFF) CST: تعرفه خدمات کانتینری با این اصطلاح مشخص میشود.
B/L: بارنامه
(STANDARD INT’L TRADE CLASSIFICATION) SITC: استاندارد طبقهبندی کالا بر حسب معیارهای سازمان ملل که در مبادلات بینالمللی کالاها در بین کشورها برای دستیابی به یک تحلیل اقتصادی کارا و جهانی مورد استفاده قرار میگیرد
فنی و تجهیزات